Skiën met zorg

Het is alweer winter en velen kijken uit naar hun skivakantie. Goed voor de lichaamsbeweging maar helaas neemt het aantal blessures elk jaar weer toe. Om dit te vermijden of de gevolgen te verminderen, raden we aan om je goed voor te bereiden met de volgende tips:

Zorg voor je lijf: Het is aan te raden om minimaal 1 maand voorafgaand aan de skivakantie te starten met fysieke voorbereiding. Het belangrijkste hierbij is het versterken van de beenspieren, versoepelen van de gewrichten en verbeteren van het evenwicht. Als voorbereiding kun je ook fietsen, hardlopen of cardiotraining doen.

Zorg voor je ogen: Draag altijd een zonnebril met hoge beschermingscategorie, ook wanneer het bewolkt is. De weerkaatsing door de sneeuw maakt de zonnestralen immers veel intenser. Draag een bril die ook de zijkanten van je ogen beschermt. Vergeet ook de ogen van de kinderen niet.

Zorg voor je huid: Je gezicht krijgt het zwaar te verduren door winterse omstandigheden zoals kou, wind, sneeuw en zon. Gebruik een crème met zeer hoge beschermingsfactor tegen UVA- en UVB stralen om je huid te beschermen. Denk ook aan je nek, oren en lippen.

Zorg voor je hoofd: Schedeltrauma's en gezichtsletsels komen erg vaak voor bij kinderen en kunnen ernstig zijn. Bij kinderen onder de elf jaar zijn ze meestal het gevolg van botsingen. Een makkelijkere bescherming is er niet: draag een helm!



Wil je werken aan het versterken van je rug ter preventie van blessures? Neem contact op met een OriGENE-behandelaar in de buurt. 

Skiën met zorg
0031 (0)6 33879170