Schoenverkoper wijst gezondheidszorg de weg

Samenvatting artikel “Schoenverkoper wijst gezondheidszorg de weg”

Zijn de controlemechanismen een te grote last geworden voor de gezondheidszorg? Zo vragen de auteurs van het artikel zich retorisch af. Zorgverleners zijn soms de helft van hun tijd kwijt om te bewijzen dat ze de andere helft veilig en efficiënt werken.

In het artikel wordt de parallel getrokken met de filosofie van de online schoenenwinkel Zappos. Bij Zappos gaat men uit van vertrouwen in plaats van wantrouwen. Er gelden 2 basisregels; wees jezelf en gebruik je eigen oordeelsvermogen. Vertrouwen i.p.v. wantrouwen. Zou dat ook kunnen werken in de gezondheidszorg zodat er juist betere zorg tegen lagere kosten kan worden geleverd? Immers dan zou men meer tijd kunnen besteden aan het primaire proces, mensen beter maken, in plaats van aan administratie en regeltaken.

Een schoenenwinkel is natuurlijk geen ziekenhuis, en bovendien wordt de zorg betaald met publiek geld en daarbij hoort het afleggen van verantwoording. Maar een aantal facetten uit een Zappos-achtige bedrijfscultuur kan inspireren en lijkt ook haalbaar, zo concluderen de auteurs. Alle controles en regels overboord zetten is echter niet mogelijk binnen de gezondheidszorg. Controles schieten echter hun doel voorbij als daardoor de zorg slechter gaat functioneren.
Wij zouden daar nog aan toe willen voegen; wie controleert de controleurs, etcetera ? Ergens zal je vertrouwen moeten neerleggen en dan kan je dat maar beter zo dicht als mogelijk en als verantwoord bij de basis leggen.

Het hele artikel leest u hier; http://bit.ly/1JVmDiQ

Bron; Over management; Schoenenverkoper wijst zorg de weg.



« Terug naar nieuwsoverzicht

0031 (0)6 33879170